ADULT HORROR – The Second Season – Program July/August

Berlin 26.7.

Preview: THE CONJURING
USA 2013, 112 min, OV
R: James Wan
D: Lili Taylor, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Ron Livingston, Joey King, Mackenzie Foy

Eines Tages werden die berühmten Dämonologen Ed und Lorraine Warren in ein abgelegenes Farmhaus in Neuengland gerufen, in dem es spuken soll. Der Fall übertrifft alles, was sie bisher erlebt haben. James Wans (INSIDIOUS, SAW) neueste Exkursion ins Haunted-House-Genre verspricht soliden Old-School-Horror (finstere Mächte schleudern die Einwohner aus ihren Betten, Dinge greifen an, ein Medium spürt gequälte Seelen auf)  in handwerklich perfekter Umsetzung.

THE CONJURING  tells the story of Ed and Lorraine Warren, world renowned paranormal investigators, who were called to help a family terrorized by a dark presence in a secluded farmhouse… THE CONJURING by James Wan (SAW, INSIDIOUS) promises to be decidedly old fashioned (Kids being hauled through the room by invisible forces, a medium sensing unspeakable horrors, things attacking, a woman hanged) but also incredibly effective. Justin Chang from Variety calls it “a sensationally entertaining old-school freakout and one of the smartest, most viscerally effective thrillers in recent memory.”

+++
 

Berlin 2.8. / Münster 8.8.

HELLRAISER
UK 1987, 93 min, OV
R: Clive Barker
D: Andrew Robinson, Clare Higgins, Ashley Laurence
 
Lange war Clive Barkers spektakuläres Debüt  HELLRAISER indiziert, jetzt darf der britische Horror-Klassiker endlich wieder gezeigt werden. In Marokko kauft Frank einen Puzzle-Kasten, mit dem er das Tor zur SM-Hölle der Zenobiten öffnet.  Frank wird zerstückelt und sein Geist vegetiert dahin bis ein Blutstropfen seines Bruders Larry ihn zufällig wieder zum Leben erweckt. Aber Frank braucht mehr Blut, um seinen Körper zu komplettieren und Larrys Frau (Franks Ex-Freundin) Julia besorgt ihm willig die Opfer …

The recently de-censored cult classic HELLRAISER by Clive Barker offers a special effects spectacular and introduces the sadomasochistic Cenobites. When Frank buys a magic box in Morocco he inadvertedly opens the door to the Cenobites’ hell and gets dissected and reduced to ghosthood in the process. But his body is accidentally re-animated when his brother Larry cuts his finger and loses some blood. If Frank can get more blood he might be able to regrow his body and Julia (Larry’s wife and Frank’s Ex) is more than willing to help…

+++

Berlin 9.8. / Münster 15.8.

Shutter
Thailand 2004, 97 min, OmeU (Münster: OmdtU)
R: Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom
D: Ananda Everingham, Natthaweeranuch Thongmee, Achita Sikamana

Nach einem verstörenden Autounfall auf einsamer Landstraße entdecken der Fotograf Thun und seine Freundin Jane seltsame Schatten auf Thuns Bildern. Noch merkwürdiger ist, dass Thuns Freunde nacheinander bei bizarren Unfällen ums Leben kommen … SHUTTER ist eine atmosphärische Geistergeschichte aus Thailand mit gelungenen Gruseleffekten, einem fantastischen Ende und vielen ausgezeichneten Einfällen zum Thema Fotografie und Horror.

After a traffic accident photographer Thun and his girlfriend Jane discover strange mist like apparitions in his photos . Even more disturbing is the fact, that Thun’s friends are being killed one by one in bizarre freak accidents …  Atmospheric ghost story from Thailand featuring some nice frights, a brilliant ending and excellent variations on how to produce scares by using photography.

+++

Berlin 16.8. / Münster 22.8.

Don´t look Now
UK, Italien 1973, 110 min, OmU
R: Nicolas Roeg
D: Julie Christie, Donald Sutherland

Nach dem Tod ihrer Tochter fahren John und Laura nach Venedig  – in der Hoffnung, ihre Trauer dort für einen Moment vergessen zu können. Doch das Gegenteil ist der Fall. In einem  trostlosen  Venedig in der Nachsaison werden die Beiden von Vorahnungen, Erscheinungen und ominösen Zeichen in einen immer auswegloseren Strudel gezogen. Halluzinogene Fotografie und die berüchtigte Sexszene von Julie Christie und Donald Sutherland machten Roegs verstörenden Film in Kürze zum Klassiker.

“This is a film of deep terrors and troubling insights—one that works a spell of continual, mounting anxiety. It concerns the supernatural and has an eerie, dreadful power, but it is not simply a scare show; it is in the tradition of The Turn of the Screw, not The Exorcist. Don’t Look Now uses the occult and the inexplicable as Henry James did: to penetrate the subconscious, to materialize phantoms from the psyche.” (Time Magazine, 1973)


+++

Berlin 23.8. / Münster 29.8.

Sleep Tight
Spanien 2011, 100 min, OmeU
R: Jaume Balagueró
D: Luis Tosar, Marta Etura, Alberto San Juan

Jaume Balagueró (REC) hat mit SLEEP TIGHT einen biestigen kleinen Film gedreht, der mit kleinen Gehässigkeiten anfängt und immer bösartiger wird. Hinterher möchte man am liebsten duschen, wenn einen das nicht unweigerlich an César erinnern würde, den fiesen Hauptdarsteller des Films. César nämlich, der als Concierge in einem spanischen Mietshaus arbeitet, setzt alles daran, damit „seine“ Hausbewohner sich elend fühlen. Vor allem hat er es  auf Clara abgesehen, eine penetrant fröhliche junge Frau aus dem 5. Stock …

SLEEP TIGHT  by Jaume Balagueró (REC) is a nasty little film. Much like its main character, the concierge César, who hates to see the inhabitants of “his” building happy and strives to turn them into secretly desperate people like himself, it starts with small meannesses and builds up to seriously twisted stuff.

+++

Berlin 30.8. / Münster 5.9.

Nosferatu – Phantom der Nacht
Deutschland, Frankreich 1979, 107 min, OmeU
R: Werner Herzog
D: Klaus Kinski, Isabelle Adjani, Bruno Ganz

Werner Herzogs Remake des F.W. Murnau Klassikers ist der überzeugendste Versuch, an die deutsche Horrortradition des Expressionismus anzuknüpfen. Herzog findet unvergleichlich eindrückliche Bilder für kollektiven Wahnsinn angesichts der Pest, und Klaus Kinski ist ein ähnlich scheußlicher Vampir wie Max Schreck es war. Eine zutiefst metaphorische Version von Bram Stoker´s DRACULA.

Werner Herzog´s NOSFERATU successfully reconnects  German film with the lost tradition of the twenties and thirties. Herzog finds impressive images of collective madness in a town facing the black death, and Klaus Kinski as the Vampire Count Orlock is almost as nasty as Max Schreck was in Murnau’s 1922 version. Visually stunning and deeply metaphorical version of Bram Stoker´s DRACULA.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s